BEBAN ATAU AMANAH ?

feels macam nak buat entry pasai nie :) 
fact jadi anak sulung ! hihii .

im the eldest one in da family . 
ANAK SULUNG . 
isunye sekaramg , beban atau amanah?
hmm pada yang sama gn aku , ank sulung tu , aku rasa 99.99% would say korang pernah rasa macam nie kan : 

        BEST NYE ORANG ADE ABANG / KAKAK .
       
Tp jadi y sulung nie memang kene pandai2 sendiri laa =='
haa , tu memang selalu kot rasa sebb biasanya aku ni surrounded by non-eldest friends :)
dan bila part buat decision biasanya yang sulung nie akan buat keputusan sendiri, kami kurang bergantung kepada orang lain :)
*nampak tak yang sulung ni lagi matured ? xD

dan bila part dorang cerita pasai abg , kakak dorang . ape y buruk baik pasai dorang =='
actually makes me thinks twice. 
what will my sisters and brotha tell on how me about ? 
hm , kakak yang garang ? baik ? cun 
WONDERING 
*mentol atas kepala --'

kadang jadi yang sulung tu , ade jugak buat aku rasa mcm terbeban . 
ya , somehow bein a sista for others 5 adik adik bukan bende yang senang woii . 
tambah lak yang youngest tu , 16 years gap from me ! 
mana tak nya , bak kata pepatah : mana tak tumpahnya kuah kalau ta ke nasi ?

sama la kes nye dgn aku nie ha . mana tidak nya , ape yang aku buat for sure la akan d compare oleh mereka mereka. 
bila kene tegur si adik mula la akan ckap :

kakak hari tu boleh je .
mana aci, kakak ade bende tu .
kakak nie , kakak tuuuu . 

errrr ~

pasai nya bebudak nie senang na ikut perangai org y lg dewasa dri dorang :) 
tp tu laa, being eldest la y buat aku jadi AMANAH . 
Knows why ? sebb bila jadi yang sulung nie , kita la y patot jadi role model untuk adik adik . 
kene la selalu practise of jadi good and do good :)
so kalau n buat something y unworth . sure first fikir family , second adik adik .
kalau y eldest da buat perangai , for sure la kite nak bagi nasihat kat dorang akan dpertikaikan . 
tak gitu ??

dan atas dasar rasa tanggungjawab tu laa, aku menjadi aku yang sekarang :) 
MATURED ME . TOUGHER ME :)

sedar ta sedar pon , aku tgah pursue untuk Degree dah pon . 
ta sedar pon time passes ! 
and bila dah kat u , time balik rumah je dan whenever my breaks is over.
mesti adk2 akan cakap : nak ikut kakak balik :( nak kakak ajar homework.

hmm sad sad . tp tu lah  feel blessed to be ELDEST. 
bkan na ckp jadi ank 2nd 3rd and others ta de tanggungjawab , sama sama ade jugak sebenarnya :))
just a share how i feel bout bein de eldest . 

setiap anak ada tanggungjawab terhadap family :) 
sama sama kita buat Anjakan Paradigma gitu !
pada yang eldest jugak , kite geng ! hihii

last but not least ! bila p kenduri kendare , for sure la owg akan tanya yang
sulung dulu :
Along dah ad calon ke ? 
i was like err ~
MUKA ANAK SULUNG :p

haha . nite Fellas :) 
FINAL EXAM MODE IS ONLINE <3
                                                           

0 reactions:

Post a Comment

jari jemari meninggalkan tapak di blog ini .

SMILE BABE . Powered by Blogger.

Gadis & Jejaka pilihan

 
UryienFaten's moment Blog Design by Ipietoon